Här kommer jag skriva om mina största intressen, trädgård, inredning och då helst shabby chic, bakning,familj, min butik och gjutning i betong. Att få skapa fina å vackra saker får mig att må bra. Kommer även att skriva lite om vägen tillbaka från utmattningsdepression men mest om glada fina och roliga saker



tisdag 15 januari 2013

Dagens bravader


Hej alla ni!

Idag har varit en hemma dag med barnen.
Nellie hade premiäråkning på sina skidor hon fick i julklapp. Snön försvann ju efter jul och de var sjuka så det är först idag hon åkt allra första gången.
ser laddad ut:)

inte världens bästa å smidigaste skidor kan jag säga:(



Snart så är allt på plats

hålla balansen är inte det lättaste

stavarna på..

svårt att veta hur man ska hålla


stakning för fulla muggar:)

åh hur lätt är det med världens kortaste stavar!

skidpaket är ju bra men inte alltid i rätt storlek, stavarna var nog till  småväxta barn

många vurpor blev det, ont i rumpan lät det till slut.


wilma har ju vanan inne sedan förra året.

 Jag hade tänkt lägga ut lite mer bilder på wilman oxå men fattar inte vad det är men korten hamnar längst upp och går inte att klippa ut och flytta på för då kommer de längst ut i vänster kant.. ja ja jag är ju inte så tekniskt intresserad så får väl göra ett collage en dag och visa lite fler bilder.
Efter skidturen så gick vi in och bakade lite chokladbollar oxå.

ja ni ser ju..hälften utanför och hälften i burken. nellie hon rörde runt så det yrde..


så här fina blev de, som sagt ni ser väl att de är hemmagjorda :)

klet å åter klet

provsmakning så klart för att se så de smakar gott.
Är ledig imorgon igen. Det där med bakning som jag ju faktiskt tycker är himla kul, det har legat på is lite känns det som. Går i vågor. När jag väl bakar då är det ju ingen måtta på det utan helst både bröd, bullar och flera sorters kakor. När jag gick å pratade med en kurator för något år sedan så frågade hon hur lång tid det tar att tvätta. Hur mycket jag bakar och hur lång tid det tar osv. Bara för att nämna några exempel...
Tvätten sa jag tar väl fem minuter, slänger in tvätten sätter igång maskinen och hänger upp den. När jag bakar så när jag ändå är igång så bakar jag oftast bullar och några sorters kakor, kanske tar 2 timmar tyckte jag.
Jaha sa hon men hänger tvätten kvar för alltid på linan? (ibland så kan jag nästan tycka det visserligen) nä men jag tar ju ner det och viker ihop det. Ja så när du tvättat och hängt upp så antar jag att du även tar ner tvätt och viker ihop osv. måste ta mer än 5 minuter!! Jo det kunde jag ju gå med på.
Bakningen då du blandar ihop allt, lägger på plåtar och in i ugnen och det tar 2 timmar?! ja ungefär tyckte jag.Jaha men hoppar kakorna och bullarna i i burkar av sig själv efter de är färdiga och har disken diskat sig själv  när du bakat färdigt? Just då så kände jag mig som en barnunge faktiskt :) hon menade ju att bara att baka tar ju lång tid med arbetet som faktiskt blir efter bakningen.

Detta var förra gången jag var sjukskriven och när jag tog upp att jag inte kan förstå att jag kan bli sjuk å trött av att göra ingenting som jag tyckte. Hon fick mig att iallafall inse att även sådant som man tycker inte är något jobbigt, faktiskt oxå tar på krafterna om det blir för mycket av det.

Så jag försöker lära mig att inte göra så mycket varje gång utan sprida ut det på fler dagar.
Förresten så..jag har ju blivit väldigt glömsk efter det här faktiskt så efter att nästan ha eldat upp köket ett par gånger på kort tid så VÅGAR jag inte lämna köket när jag har något på spisen eller i ugnen utan sitter lugnt å stilla på en stol och tittar på medan allt blir klart hi hi.

Oj vad mycket text det blev.;)!

Ja ni får ha en bra kväll.
Kram Jennie

12 kommentarer:

  1. Jag gillar att baka men jag gör alltid en sak i taget :) Jag är jätte långsam men det är skönt att få göra det i lugn och ro. Oftast bakar jag för att koppla av, inte för att fylla frysen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maria det kanske är det man ska göra, baka för nöjes skull och inte bara för att göra mycket så man har hemma:)
      Kram

      Radera
  2. Go kväll!!
    Ja, men skam den som ger sig. Det är bra att vara envis,-9
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart inlägg.
    Fina tjejer som åker skidor och de bästa och finaste chokladbollarna :)
    Att prata med tex en kurator är inte så dumt, de kan få en att se saker o ting lite annorlund... viktigt!
    Stor kram på dig
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan. Ja duktiga och ömma i rumpan var de hihi. Himlens goda kletiga chokladbollar oxå:)
      Visst är det viktigt att prata av sig lite ibland, tror alla skulle behöva det emellanåt.
      Ha en bra dag.
      Kram

      Radera
  4. Vad trevligt att man fick se premiärturen :) ha en fin dag, äntligen har det slutat att snöa, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så kul å se dom , de är ju helt outtröttliga medans en annan får gå som en fällkniv och hålla i dom för att de ska hålla sig på benen hihi.
      Jag såg ni hade fått mycket snö! hoppas du slipper skotta nu på ett tag då.
      Kram

      Radera
  5. Hej, nu har jag fått din adress och skickar de fina tavlorna på fredag eftersom jag är på Formex hela dagen imorgon. Ha en bra dag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul, kommer att vänta spänt på posten nästa vecka:)
      Ha så trevligt imorgon.
      Kram

      Radera
  6. Hei, Så nydelig bilder du legger ut...ja skiutstyr er en utfordring....men ser jo ut som hun koste seg:-) bake med barna er morsomt:-) Tips til å ta godt vare på husken er å spise omega3 hver dag:-) klem Siv:-) evt titt inn til blogg om helse på wwww.demensoghelse.blogspot.com klem Siv:-)

    SvaraRadera
  7. Ja det är kul så länge de inte skriker men till slut så blir de ju trötta av att trilla hela tiden:)
    Baka ja, de älskar det. Kul att de tycker det är roligt.
    Ja fisk och omega 3 är ju bra för minnet, skulle behöva äta fisk varje dag. Tack för tipset.
    Kram Jennie

    SvaraRadera

Vad kul att du kikar in här, jag blir jätte glad om du vill lämna en kommentar hos mig. Då får jag ju glädjen att kunna kika in hos dig som har blogg.
Kramar. Ni som inte har blogg kan oxå kommentera. Gå in i rullisten vid kommentarsrutan och sätt dig som anonym, i kommentaren kan du sedan skriva ditt namn om du vill.Tryck på publicera när du skrivit färdigt.